• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۶۹۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
علمی و فرهنگی » فرهنگ عمومی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

تلاش برای برطرف کردن خلاء‌های آموزشی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آموزش و پرورش و آموزش عالی تلاش کردند تا خلاء‌های آموزشی را برطرف کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز خبرشورای عالی انقلاب فرهنگی، آقای سعیدرضا عاملی در جلسه ۱۲۹ ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور که در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد افزود: امیدوار هستیم سال ۱۳۹۹ سالی سرشار از آرامش و موفقیت برای مردم کشورمان باشد.
وی افزود: هم آموزش و پرورش و هم آموزش عالی با همه توان خود تلاش کردند تا برگزار نشدن کلاس‌های آموزشی را جبران و خلاء‌های آموزشی را برطرف کنند و تلاش‌های قابل تقدیری در این زمینه صورت گرفت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:، اما به دلیل اینکه به فضای دوم مانند فضای اول نگاه شد و هر دانشگاه و مرکز آموزشی مستقلا اقدام به ایجاد زیرساخت و نرم افزار کرد و به منطق یک تلاش به منزله بی نهایت تولید توجه نشد نشان داده شد که از آمادگی لازم برای انتقال آموزش به فضای دوم را نداریم که باید در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت پذیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم استمرار استفاده از ظرفیت‌های مجازی برای کشور در شرایط پسا کرونا به دلایلی نظیر لزوم کاهش رفت و آمدها، صرفه جویی زمانی، کاهش آلودگی هوا و بیماری‌ها و... ادامه داد: ما نیاز داریم تا نرم افزار‌های ملی در زمینه آموزش طراحی شود تا بتوانیم از ظرفیت فضای مجازی استفاده بیشتری داشته باشیم و کیفیت و استاندارد‌ها را ارتقاء دهیم. این حوزه نیازمند کار‌ها قوی و سرمایه گذاری‌های جدی است. شما می‌بینید که سامانه و پلت فرم‌های بزرگ و جهانی، طی ۲۰ سال گذشته بصورت جدی قدرتمند شده اند. ملاحظه می‌کنید که آلفابت، که شرکت مادر گوگل است، فقط در سال ۲۰۱۷، ۳۰ میلیارد دلار برای مراکز داده‌ای خود که حدود ۱۵ مرکز داده است، هزینه کرده است. ما باید به سمت ایجاد یک بستر ملی برای تامین کلیه خدمات آموزشی و پژوهشی باشیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: اگر نرم افزار‌های ملی و یکپارچه مورد توجه قرار نگیرد در بزنگاه‌هایی مانند کرونا با مشکل مواجه خواهیم شد.
دکتر علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت: در اواخر بهمن ماه، همه گیری کرونا در کشور تشخیص داده شد و از آن تاریخ تا کنون روند شیوع بیماری کرونا به طور مرتب مورد رصد و پایش قرار گرفته است.
وی افزود: از همان روز‌ها مسائل مربوط به کنترل و مدیریت روند شیوع بیماری کرونا از طریق کاهش ورود مسافران از چین و... در دستور کار قرار گرفت.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: گام‌های بعدی در زمینه مقابله با بیماری کرونا از طریق تعطیلی همه اماکن اجتماعی و ... برداشته شد.
دکتر حقدوست گفت: مرحله بعدی که از اواخر اسفند ماه ۱۳۹۸ آغاز شد حمله و آفند به ویروس کرونا از طریق برنامه‌های هوشمند و ترسیم برنامه‌های راهبردی بلند مدت است.
وی افزود: از همان ابتدای کار تلاش شد تا مدل‌های شیوع و همه گیری کرونا با توجه به سناریو‌های مختلف فاصله گذاری اجتماعی تعریف شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با توجه به مطالعات انجام شده و در نظر گرفتن الگو‌های مختلف در زمینه فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه جامعه، ما میدانیم در اواخر بهار با چه تعداد بیمار روبرو خواهیم بود.
دکترحقدوست گفت: با توجه به آمار‌های موجود، نقشه وضعیت هر استان در زمینه ابتلا به کرونا ترسیم شده است.
وی افزود: در زمینه کنترل و پیشگیری از کرونا، کاهش ارتباطات انسانی و رعایت فاصله گذاری‌های فیزیکی از نقش بسیار مهمی برخوردار هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در سه سناریو بدبینانه، محتمل و خوشبینانه، گام‌های آینده کاملا مشخص است و در این مسیر، فاصله گذاری هوشمند باید بیشتر رعایت شود.
دکترحقدوست گفت: امیدواریم با رعایت ضوابط و استاندارد‌ها بتوانیم تجمعاتی مانند آزمون سراسری و ... را برگزار کنیم.
وی افزود: با توجه به وضعیت موجود حداقل تا اواسط اردیبهشت در تهران قادر به بازگشایی مدارس نخواهیم بود.
در ادامه جلسه، آقای منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی سخنانی گفت: در شرایط فعلی و با توقف آموزش حضوری بر اساس نظرات مدیران بهداشتی کشور، ادامه ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان الزامی است.
وی افزود: با توجه به وضعیت ایجاد شده، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تلاش کردند تا استمرار خدمات آموزشی و ارتباط آموزشی با دانشجویان حفظ شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: استفاده از فناوری‌های ارتباطی در فضای مجازی از اهم برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه استمرار آموزش در کشور است.
آقای غلامی گفت: حفظ سلامت دانشجویان، استادان و کارکنان، سر لوحه برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و با در نظر گرفتن این موضوع مهم، برنامه‌ها اجرا می‌شود.
وی افزود: باید دستورالعمل‌های صریح و موثر در زمینه برنامه‌های مورد نظر، هرچه سریع‌تر تدوین و اجرایی شوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: حدود ۵۰ دانشگاه و مرکز آموزشی توانسته اند تا حدود ۹۰ درصد از آموزش‌های نظری خود را بر بستر فضای مجازی ارائه دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حدود ۶۰ درصد از اساتید توانسته اند تا نیمه فروردین، کلاس‌های جبرانی خود را در فضای مجازی برگزار کنند.
وی افزود: البته بعضی از دانشجویان و مراکز آموزشی، امکانات و ظرفیت لازم برای برگزاری آموزش مجازی را ندارند، ولی با کمک‌های فناوری اطلاعات سعی شده تا این کمبود‌ها برطرف شوند.
منصور غلامی ادامه داد: دانشگاه پیام نور و دانشگاه جامع علمی کاربردی در این زمینه از توفیقات خوبی برخوردار بوده اند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های غیر دولتی و غیر انتفاعی هم توانسته اند در فضای مجازی خدمات خود را ارائه دهند و بعضی از این دانشگاه‌ها با استفاده از نرم افزار‌های مخصوص خود وارد این حوزه شده اند.
وی افزود: با توجه به وضعیت ایجاد شده و با هدف کاهش اضطراب و نگرانی دانشجویان، بخشنامه‌ها و مقررات لازم تدوین، تصویب و ابلاغ شده است.
اقای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز گفت: بیماری کرونا باعث شده تا نگرانی‌ها نسبت به وضعیت آموزش کشور بیشتر شود.
وی افزود: البته بر اثر همین وضعیت، استارت آپ‌ها در عرصه آموزش، سلامت و... با رشد چشمگیری فعال شده اند.
ستاری ادامه داد: رشد کسب و کار‌های نوپا (استارت آپ های) آموزشی می‌تواند مرجعیت و مدیریت نظام آموزش و پرورش کشور را با تحت تاثیر قرار دهد و باید در این زمینه تدابیر لازم در نظر گرفته شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در کنار ایجاد امکانات سخت افزاری، تولید و انتشار محتوای جذاب و قابل استفاده در فضای مجازی یک موضوع بسیار مهم است.
وی افزود: با توجه به موضوع آموزش در همه زمان‌ها و همه مکان ها، باید با یک برنامه بلند مدت، حوزه تعلیم و تربیت متحول شود.
ستاری ادامه داد: پس از رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا باید موضوع آموزش از طریق فضای مجازی و استفاده از تفکرات نوین در آموزش و پرورش پی گیری و دنبال شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در جهان پس از کرونا ما با تفکرات و نگرش‌های نوین نسبت به مسائل مختلف در همه حوزه‌ها از جمله آموزش مواجه خواهیم شد.
ستاری ادامه داد: پس از رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا، موضوع آموزش از طریق فضای مجازی و استفاده از تفکرات نوین در آموزش و پرورش پیگیری و دنبال شود.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: در جهان پس از کرونا ما با تفکرات و نگرش‌های نوین نسبت به مسائل مختلف به همۀ حوزه‌ها و ازجمله حوزۀ آموزش مواجهه خواهیم شد.
آقای محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: با توجه به نظرات و فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در زمینۀ فضای مجازی، باید نگرش‌ها نسبت به این فضا و برنامه‌ریزی برای استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی متولی بخش عظیمی از آموزش عالی کشور است، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از همه گیری شیوع کرونا متحمل آسیب‌های زیادی شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نباید نگاه به آموزش دولتی منحصر شود و حق بخش غیر‌دولتی نادیده انگاشته شود.
آقای ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست گفت: در مورد آزمون سراسری طبق مصوبات، ۲۰ روز بعد از پایان امتحانات سال ششم متوسطه یعنی کلاس ۱۲ آزمون سراسری باید برگزارمی شود.
وی افزود: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، آزمون‌های کارشناسی‌ارشد، دکتری و دستیاری آموزش پزشکی در خرداد برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: سناریوی مبتنی بر حذف فرآیند‌های زمان‌بر آزمون سراسری، از جمله مواردی است که برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.
آقای خدایی گفت: این فرآیند‌ها بعضاً مربوط به انتخاب رشته و آزمون‌های عملی در برخی رشته‌های هنری، تربیت بدنی و... است.
وی افزود: نباید اظهارنظر‌ها درباره آزمون سراسری به تشویش اذهان عمومی منجر شود.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: سازمان سنجش آموزش کشور با همۀ دستگاه‌های مسئول در زمینۀ آموزش و پرورش و آموزش عالی، هماهنگی کامل دارد.
آقای حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در سخنانی گفت: پدیدۀ کرونا همۀ برنامه‌ریزی‌های ما در زمینه‌های مختلف را به هم ریخته است و نظام آموزشی هم از این درهم‌ریختگی در امان نمانده است.
وی افزود: با توجه به سناریو‌های مختلف در زمینۀ شیوع کرونا باید برنامه‌های آموزشی نسبت به این سناریو‌ها توجه داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی فعلاً امکان بازگشایی مدارس وجود ندارد و به همین دلیل، برنامه‌هایی برای جبران آسیب‌های وارد شده به نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش موظف است تا نسبت به فراهم کردن زمینۀ آموزش الکترونیکی، اقدامات لازم را انجام دهد.
وی افزود: با توجه به راه‌اندازی شبکۀ اجتماعی دانش‌آموزان (شاد)، امکان برقراری ارتباط میان دانش‌آموزان و معلمان ایجاد شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع آزمون سراسری گفت: بر اساس جلسۀ اخیر شورای عالی آموزش و پرورش باید محتوای آموزشی برای زمان‌بندی مقرر به صورت کامل ارائه شود.
وی افزود: بر اساس مصوبۀ ستاد ملی مقابله با کرونا، سال تحصیلی جاری به مدت یک ماه تا ۴۵ روز افزایش خواهد یافت.
دکتر حاجی‌میرزایی با اشاره به احتمال شیوع بیماری کرونا در فصل پاییز ادامه داد: با توجه به تجربیات به‌دست‌آمده، باید برای این احتمال هم آمادگی کامل داشته باشیم.
وزیر آموزش و پروش افزود: درمورد دانش‌آموزان پایۀ دوازدهم می‌توانیم پایان اردیبهشت یا اوایل خرداد را پایان سال تحصیلی این دانش‌آموزان اعلام کنیم و پس از برگزاری امتحانات به مدت ۳ هفته، آزمون سراسری برگزار شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هفتۀ آینده ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به گزارش‌های ارائه‌شده، در مورد بازگشایی مدارس تصمیم‌گیری خواهد کرد.
وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در مورد قدرتمند شدن در فضای مجازی افزود: باید این فرمایش ایشان با جدیت پیگیری شود تا بتوانیم در موقعیت‌های مشابه از این فضا استفاده بهتری کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته بعد از بازگشایی مدارس هم فضای مجازی به‌عنوان فضای مکمل در خدمت آموزش و پرورش خواهد بود.
آقای کمره‌ای معاون آموزش متوسطۀ وزیر آموزش و پرورش نیز در سخنانی گفت: تحولات مفهومی که در حوزۀ آموزش اتفاق افتاده است، می‌تواند موجب تغییرات مهم در نگرش به این موضوع مهم باشد.
وی افزود: بیش از ۴ هزار حوزۀ برگزاری آزمون نهایی و ۴۰۰ حوزۀ تصحیح اوراق در کشور برای برگزاری آزمون نهایی مقطع متوسطه در کشور وجود دارد.
کمره‌ای ادامه داد: با توجه به نظرات مطرح‌شده در زمینۀ تربیت، هنوز هم مدرسه و کلاس درس از موضوعیت و اهمیت برخوردار است.
دکتر خدایی هم در زمینۀ برگزاری آزمون سراسری با توجه به وضعیت فعلی کشور گفت: با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری آزمون سراسری انجام شده است.
آقای حسین کچوئیان هم در این نشست گفت: شیوع و همه‌گیری کرونا، نظریات حاکم بر جهان غرب را به چالش کشیده است.
در ادامۀ جلسه، کبگانیان دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون سراسری و آزمون نهایی مقطع متوسطه، مستقل از هم بوده و هیچ‌کدام جایگزین دیگری نخواهد بود.
وی افزود: موضوع بعدی، برگزاری آزمون سراسری با تاریخ منعطف است، یعنی با توجه به شرایط و اوضاع شیوع کرونا، زمان برگزاری آزمون سراسری تعیین خواهد شد.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست شده تا مواردی که مربوط به نظام آموزشی کشور است، با توجه به نظرات شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری شود.
در پایان جلسه، آقای عاملی نیز گفت: با توجه به حضور همۀ نهاد‌های مسئول در ستاد راهبری اجرای نقشۀ جامع علمی کشور، مصوب شد تا کنکور با ملاحظه و در نظر گرفتن همۀ استاندارد و پروتکل‌های سلامت برگزار شود. بنا براین بر اساس مصوبه جلسه ۱۲۸ ستاد نقشه بطور حتم کنکور سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد، منتهی زمان برگزاری منعطف و تابع امتحان سال ششم دبیرستان خواهد بود؛ لذا هر زمان که امتحان سال آخر متوسطه برگزار شد، از ۲۰ روز بعد کنکور سراسری برگزار خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان دکتر ستاری ادامه داد: باید از همۀ ظرفیت‌های ملی یعنی بخش دولتی و خصوصی در زمینۀ آموزش و پرورش و آموزش عالی استفاده شود و شرکت‌های دانش بنیان در چارچوب استاندارد‌های کیفی و تربیتی آموزش و پرورش یک ظرفیت بزرگ محسوب می‌شوند.
رئیس ستاد نقشه جامع علمی کشور بعنوان مصوبه دوم جلسه تاکید کرد: لازم است کمیته مشترک وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فنآوری، وزارت بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش و همچنین معاونت علم و فنآوری با هدف تصمیم سازی در خصوص پلتفرم ملی سامانه‌های خدمات آموزش و پژوهشی اقدام تا از اقدامات جزیزه‌ای و هزینه‌های موازی در این حوزه پرهیز شود و سرمایه گذاری پیوسته‌ای در خصوص نرم افزاری‌های خدمات آموزشی و پژوهشی صورت گیرد.عاملی: تلاش آموزش و پرورش و آموزش عالی برای برطرف کردن خلاء‌های آموزشی
تهران / خبرگزاری صدا و سیما / علمی و فرهنگی ۹۹/۰۱/۲۷
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آموزش و پرورش و آموزش عالی تلاش کردند تا خلاء‌های آموزشی را برطرف کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز خبرشورای عالی انقلاب فرهنگی، آقای سعیدرضا عاملی در جلسه ۱۲۹ ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور که در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد افزود: امیدوار هستیم سال ۱۳۹۹ سالی سرشار از آرامش و موفقیت برای مردم کشورمان باشد.
وی افزود: هم آموزش و پرورش و هم آموزش عالی با همه توان خود تلاش کردند تا برگزار نشدن کلاس‌های آموزشی را جبران و خلاء‌های آموزشی را برطرف کنند و تلاش‌های قابل تقدیری در این زمینه صورت گرفت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:، اما به دلیل اینکه به فضای دوم مانند فضای اول نگاه شد و هر دانشگاه و مرکز آموزشی مستقلا اقدام به ایجاد زیرساخت و نرم افزار کرد و به منطق یک تلاش به منزله بی نهایت تولید توجه نشد نشان داده شد که از آمادگی لازم برای انتقال آموزش به فضای دوم را نداریم که باید در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت پذیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم استمرار استفاده از ظرفیت‌های مجازی برای کشور در شرایط پسا کرونا به دلایلی نظیر لزوم کاهش رفت و آمدها، صرفه جویی زمانی، کاهش آلودگی هوا و بیماری‌ها و... ادامه داد: ما نیاز داریم تا نرم افزار‌های ملی در زمینه آموزش طراحی شود تا بتوانیم از ظرفیت فضای مجازی استفاده بیشتری داشته باشیم و کیفیت و استاندارد‌ها را ارتقاء دهیم. این حوزه نیازمند کار‌ها قوی و سرمایه گذاری‌های جدی است. شما می‌بینید که سامانه و پلت فرم‌های بزرگ و جهانی، طی ۲۰ سال گذشته بصورت جدی قدرتمند شده اند. ملاحظه می‌کنید که آلفابت، که شرکت مادر گوگل است، فقط در سال ۲۰۱۷، ۳۰ میلیارد دلار برای مراکز داده‌ای خود که حدود ۱۵ مرکز داده است، هزینه کرده است. ما باید به سمت ایجاد یک بستر ملی برای تامین کلیه خدمات آموزشی و پژوهشی باشیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: اگر نرم افزار‌های ملی و یکپارچه مورد توجه قرار نگیرد در بزنگاه‌هایی مانند کرونا با مشکل مواجه خواهیم شد.
دکتر علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت: در اواخر بهمن ماه، همه گیری کرونا در کشور تشخیص داده شد و از آن تاریخ تا کنون روند شیوع بیماری کرونا به طور مرتب مورد رصد و پایش قرار گرفته است.
وی افزود: از همان روز‌ها مسائل مربوط به کنترل و مدیریت روند شیوع بیماری کرونا از طریق کاهش ورود مسافران از چین و... در دستور کار قرار گرفت.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: گام‌های بعدی در زمینه مقابله با بیماری کرونا از طریق تعطیلی همه اماکن اجتماعی و ... برداشته شد.
دکتر حقدوست گفت: مرحله بعدی که از اواخر اسفند ماه ۱۳۹۸ آغاز شد حمله و آفند به ویروس کرونا از طریق برنامه‌های هوشمند و ترسیم برنامه‌های راهبردی بلند مدت است.
وی افزود: از همان ابتدای کار تلاش شد تا مدل‌های شیوع و همه گیری کرونا با توجه به سناریو‌های مختلف فاصله گذاری اجتماعی تعریف شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با توجه به مطالعات انجام شده و در نظر گرفتن الگو‌های مختلف در زمینه فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه جامعه، ما میدانیم در اواخر بهار با چه تعداد بیمار روبرو خواهیم بود.
دکترحقدوست گفت: با توجه به آمار‌های موجود، نقشه وضعیت هر استان در زمینه ابتلا به کرونا ترسیم شده است.
وی افزود: در زمینه کنترل و پیشگیری از کرونا، کاهش ارتباطات انسانی و رعایت فاصله گذاری‌های فیزیکی از نقش بسیار مهمی برخوردار هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در سه سناریو بدبینانه، محتمل و خوشبینانه، گام‌های آینده کاملا مشخص است و در این مسیر، فاصله گذاری هوشمند باید بیشتر رعایت شود.
دکترحقدوست گفت: امیدواریم با رعایت ضوابط و استاندارد‌ها بتوانیم تجمعاتی مانند آزمون سراسری و ... را برگزار کنیم.
وی افزود: با توجه به وضعیت موجود حداقل تا اواسط اردیبهشت در تهران قادر به بازگشایی مدارس نخواهیم بود.
در ادامه جلسه، آقای منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی سخنانی گفت: در شرایط فعلی و با توقف آموزش حضوری بر اساس نظرات مدیران بهداشتی کشور، ادامه ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان الزامی است.
وی افزود: با توجه به وضعیت ایجاد شده، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تلاش کردند تا استمرار خدمات آموزشی و ارتباط آموزشی با دانشجویان حفظ شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: استفاده از فناوری‌های ارتباطی در فضای مجازی از اهم برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه استمرار آموزش در کشور است.
آقای غلامی گفت: حفظ سلامت دانشجویان، استادان و کارکنان، سر لوحه برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و با در نظر گرفتن این موضوع مهم، برنامه‌ها اجرا می‌شود.
وی افزود: باید دستورالعمل‌های صریح و موثر در زمینه برنامه‌های مورد نظر، هرچه سریع‌تر تدوین و اجرایی شوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: حدود ۵۰ دانشگاه و مرکز آموزشی توانسته اند تا حدود ۹۰ درصد از آموزش‌های نظری خود را بر بستر فضای مجازی ارائه دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حدود ۶۰ درصد از اساتید توانسته اند تا نیمه فروردین، کلاس‌های جبرانی خود را در فضای مجازی برگزار کنند.
وی افزود: البته بعضی از دانشجویان و مراکز آموزشی، امکانات و ظرفیت لازم برای برگزاری آموزش مجازی را ندارند، ولی با کمک‌های فناوری اطلاعات سعی شده تا این کمبود‌ها برطرف شوند.
منصور غلامی ادامه داد: دانشگاه پیام نور و دانشگاه جامع علمی کاربردی در این زمینه از توفیقات خوبی برخوردار بوده اند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های غیر دولتی و غیر انتفاعی هم توانسته اند در فضای مجازی خدمات خود را ارائه دهند و بعضی از این دانشگاه‌ها با استفاده از نرم افزار‌های مخصوص خود وارد این حوزه شده اند.
وی افزود: با توجه به وضعیت ایجاد شده و با هدف کاهش اضطراب و نگرانی دانشجویان، بخشنامه‌ها و مقررات لازم تدوین، تصویب و ابلاغ شده است.
اقای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز گفت: بیماری کرونا باعث شده تا نگرانی‌ها نسبت به وضعیت آموزش کشور بیشتر شود.
وی افزود: البته بر اثر همین وضعیت، استارت آپ‌ها در عرصه آموزش، سلامت و... با رشد چشمگیری فعال شده اند.
ستاری ادامه داد: رشد کسب و کار‌های نوپا (استارت آپ های) آموزشی می‌تواند مرجعیت و مدیریت نظام آموزش و پرورش کشور را با تحت تاثیر قرار دهد و باید در این زمینه تدابیر لازم در نظر گرفته شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در کنار ایجاد امکانات سخت افزاری، تولید و انتشار محتوای جذاب و قابل استفاده در فضای مجازی یک موضوع بسیار مهم است.
وی افزود: با توجه به موضوع آموزش در همه زمان‌ها و همه مکان ها، باید با یک برنامه بلند مدت، حوزه تعلیم و تربیت متحول شود.
ستاری ادامه داد: پس از رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا باید موضوع آموزش از طریق فضای مجازی و استفاده از تفکرات نوین در آموزش و پرورش پی گیری و دنبال شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در جهان پس از کرونا ما با تفکرات و نگرش‌های نوین نسبت به مسائل مختلف در همه حوزه‌ها از جمله آموزش مواجه خواهیم شد.
ستاری ادامه داد: پس از رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا، موضوع آموزش از طریق فضای مجازی و استفاده از تفکرات نوین در آموزش و پرورش پیگیری و دنبال شود.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: در جهان پس از کرونا ما با تفکرات و نگرش‌های نوین نسبت به مسائل مختلف به همۀ حوزه‌ها و ازجمله حوزۀ آموزش مواجهه خواهیم شد.
آقای محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: با توجه به نظرات و فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در زمینۀ فضای مجازی، باید نگرش‌ها نسبت به این فضا و برنامه‌ریزی برای استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی متولی بخش عظیمی از آموزش عالی کشور است، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از همه گیری شیوع کرونا متحمل آسیب‌های زیادی شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نباید نگاه به آموزش دولتی منحصر شود و حق بخش غیر‌دولتی نادیده انگاشته شود.
آقای ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست گفت: در مورد آزمون سراسری طبق مصوبات، ۲۰ روز بعد از پایان امتحانات سال ششم متوسطه یعنی کلاس ۱۲ آزمون سراسری باید برگزارمی شود.
وی افزود: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، آزمون‌های کارشناسی‌ارشد، دکتری و دستیاری آموزش پزشکی در خرداد برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: سناریوی مبتنی بر حذف فرآیند‌های زمان‌بر آزمون سراسری، از جمله مواردی است که برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.
آقای خدایی گفت: این فرآیند‌ها بعضاً مربوط به انتخاب رشته و آزمون‌های عملی در برخی رشته‌های هنری، تربیت بدنی و... است.
وی افزود: نباید اظهارنظر‌ها درباره آزمون سراسری به تشویش اذهان عمومی منجر شود.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: سازمان سنجش آموزش کشور با همۀ دستگاه‌های مسئول در زمینۀ آموزش و پرورش و آموزش عالی، هماهنگی کامل دارد.
آقای حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در سخنانی گفت: پدیدۀ کرونا همۀ برنامه‌ریزی‌های ما در زمینه‌های مختلف را به هم ریخته است و نظام آموزشی هم از این درهم‌ریختگی در امان نمانده است.
وی افزود: با توجه به سناریو‌های مختلف در زمینۀ شیوع کرونا باید برنامه‌های آموزشی نسبت به این سناریو‌ها توجه داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی فعلاً امکان بازگشایی مدارس وجود ندارد و به همین دلیل، برنامه‌هایی برای جبران آسیب‌های وارد شده به نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش موظف است تا نسبت به فراهم کردن زمینۀ آموزش الکترونیکی، اقدامات لازم را انجام دهد.
وی افزود: با توجه به راه‌اندازی شبکۀ اجتماعی دانش‌آموزان (شاد)، امکان برقراری ارتباط میان دانش‌آموزان و معلمان ایجاد شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع آزمون سراسری گفت: بر اساس جلسۀ اخیر شورای عالی آموزش و پرورش باید محتوای آموزشی برای زمان‌بندی مقرر به صورت کامل ارائه شود.
وی افزود: بر اساس مصوبۀ ستاد ملی مقابله با کرونا، سال تحصیلی جاری به مدت یک ماه تا ۴۵ روز افزایش خواهد یافت.
دکتر حاجی‌میرزایی با اشاره به احتمال شیوع بیماری کرونا در فصل پاییز ادامه داد: با توجه به تجربیات به‌دست‌آمده، باید برای این احتمال هم آمادگی کامل داشته باشیم.
وزیر آموزش و پروش افزود: درمورد دانش‌آموزان پایۀ دوازدهم می‌توانیم پایان اردیبهشت یا اوایل خرداد را پایان سال تحصیلی این دانش‌آموزان اعلام کنیم و پس از برگزاری امتحانات به مدت ۳ هفته، آزمون سراسری برگزار شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هفتۀ آینده ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به گزارش‌های ارائه‌شده، در مورد بازگشایی مدارس تصمیم‌گیری خواهد کرد.
وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در مورد قدرتمند شدن در فضای مجازی افزود: باید این فرمایش ایشان با جدیت پیگیری شود تا بتوانیم در موقعیت‌های مشابه از این فضا استفاده بهتری کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته بعد از بازگشایی مدارس هم فضای مجازی به‌عنوان فضای مکمل در خدمت آموزش و پرورش خواهد بود.
آقای کمره‌ای معاون آموزش متوسطۀ وزیر آموزش و پرورش نیز در سخنانی گفت: تحولات مفهومی که در حوزۀ آموزش اتفاق افتاده است، می‌تواند موجب تغییرات مهم در نگرش به این موضوع مهم باشد.
وی افزود: بیش از ۴ هزار حوزۀ برگزاری آزمون نهایی و ۴۰۰ حوزۀ تصحیح اوراق در کشور برای برگزاری آزمون نهایی مقطع متوسطه در کشور وجود دارد.
کمره‌ای ادامه داد: با توجه به نظرات مطرح‌شده در زمینۀ تربیت، هنوز هم مدرسه و کلاس درس از موضوعیت و اهمیت برخوردار است.
دکتر خدایی هم در زمینۀ برگزاری آزمون سراسری با توجه به وضعیت فعلی کشور گفت: با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری آزمون سراسری انجام شده است.
آقای حسین کچوئیان هم در این نشست گفت: شیوع و همه‌گیری کرونا، نظریات حاکم بر جهان غرب را به چالش کشیده است.
در ادامۀ جلسه، کبگانیان دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون سراسری و آزمون نهایی مقطع متوسطه، مستقل از هم بوده و هیچ‌کدام جایگزین دیگری نخواهد بود.
وی افزود: موضوع بعدی، برگزاری آزمون سراسری با تاریخ منعطف است، یعنی با توجه به شرایط و اوضاع شیوع کرونا، زمان برگزاری آزمون سراسری تعیین خواهد شد.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست شده تا مواردی که مربوط به نظام آموزشی کشور است، با توجه به نظرات شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری شود.
در پایان جلسه، آقای عاملی نیز گفت: با توجه به حضور همۀ نهاد‌های مسئول در ستاد راهبری اجرای نقشۀ جامع علمی کشور، مصوب شد تا کنکور با ملاحظه و در نظر گرفتن همۀ استاندارد و پروتکل‌های سلامت برگزار شود. بنا براین بر اساس مصوبه جلسه ۱۲۸ ستاد نقشه بطور حتم کنکور سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد، منتهی زمان برگزاری منعطف و تابع امتحان سال ششم دبیرستان خواهد بود؛ لذا هر زمان که امتحان سال آخر متوسطه برگزار شد، از ۲۰ روز بعد کنکور سراسری برگزار خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان دکتر ستاری ادامه داد: باید از همۀ ظرفیت‌های ملی یعنی بخش دولتی و خصوصی در زمینۀ آموزش و پرورش و آموزش عالی استفاده شود و شرکت‌های دانش بنیان در چارچوب استاندارد‌های کیفی و تربیتی آموزش و پرورش یک ظرفیت بزرگ محسوب می‌شوند.
رئیس ستاد نقشه جامع علمی کشور بعنوان مصوبه دوم جلسه تاکید کرد: لازم است کمیته مشترک وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فنآوری، وزارت بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش و همچنین معاونت علم و فنآوری با هدف تصمیم سازی در خصوص پلتفرم ملی سامانه‌های خدمات آموزش و پژوهشی اقدام تا از اقدامات جزیزه‌ای و هزینه‌های موازی در این حوزه پرهیز شود و سرمایه گذاری پیوسته‌ای در خصوص نرم افزاری‌های خدمات آموزشی و پژوهشی صورت گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
امنیت محله محور باید شعله‌ور شود
استانداردسازی بیش از نیمی از مجتمع‌های خدماتی‌–‌رفاهی خراسان جنوبی
اوج‌گیری آنفولانزا در خراسان شمالی
نجات کارگر مصدوم اردبیلی در طبقه ۵ ساختمان
دانش‌آموزان دزفول به جمع همیاران گاز پیوستند
احداث نیروگاه‌های برق خورشیدی با توان بخش خصوصی تسریع خواهد شد
ترمینال زنجان نیازمند توسعه زیرساخت و نوسازی ناوگان است
باران پراگنده، امروز میهمان مردم شمال فارس
کتاب «بیا تماشا کن» روایت زندگی و زمانه شهید باکری
خواهان تشکیل منطقه آزاد مشترک بین ایران و افغانستان هستیم
رهاسازی یک بُهله عقاب صحرایی در طبیعت ایذه
برای به‌روز‌رسانی استاندارد‌ها، دستگاه‌ها باید داده محور شوند
اخذ مجوز پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات دامپروری در چهارمحال و بختیاری
حفر و تکمیل ۸۳ حقله چاه  نفت و گاز در مناطق نفت خیز کشور
تازه‌های سیما
وارنیش فلورایدتراپی دانش آموزان دبستانی در خراسان رضوی
تصویری از معلولیت در آثار نمایشی
اعلام آرای کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال
خدمات شبانه روزی زائر سرای آزادشهر به زائران امام هشتم (ع)
دوازدهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران، وارد فاز اجرایی شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های فارس فردا هم مجازی است
شاخص هوای شیراز امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴
مدارس و مراکز آموزشی غیر حضوری شد؛اداره ها دور کار
دانش‌ قرارگاه‌خاتم‌الانبیا به‌بخش‌های دولتی‌وخصوصی منتقل‌شود
تعطیلی مدارس در همه مقاطع تحصیلی و مراکز دانشگاهی و آموزش عالی استان البرز
بارش باران در غرب، شمال غرب و شمال کشور
کالابرگ الکترونیک؛ تضمین قیمت ثابت برای دهک‌های هدف
مدارس و دانشگاه‌های تهران فردا ۱۲ آذر حضوری شدند
۱۰۰ هزار میلیارد تومان کالابرگ پرداخت شد
آمریکا در ونزوئلا دنبال چیست؟!
نامه ایران، روسیه و چین درباره پایان قطعنامه ۲۲۳۱
آسمان قم تا پنج شنبه بارانی است
استان یزد فردا بارانی می شود
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
کشف باند توزیع شیشه در فیروزکوه با شگرد پنهان‌سازی در لوازم آرایشی
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۵ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۲ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های خراسان جنوبی  (۱ نظر)
ساخت مسابقه «عائله اَل اَله» در رادیو چی چست  (۱ نظر)
ابلاغ شیوه نامه مراقبت و کنترل آنفلوانزا در مدارس استان  (۱ نظر)
پایان عملیات تعریض پل و آماده‌سازی کامل زیرگذر فیجان  (۱ نظر)
طرح ملی نشت‌یابی هوشمند آب با فناوری ماهواره‌ای  (۱ نظر)
قطعی گاز در شهرزیبا منطقه ۵ تهران از ۱۶ ساعت گذشت  (۱ نظر)