پخش زنده
امروز: -
مدیر کل آموزش و پرورش فارس مسئول دبیرخانه کشوری درس پژوهی-درس کاوی دورهی متوسطه کشور شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در حکمی مدیرکل آموزش وپرورش فارس را به عنوان به عنوان مسئول "دبیرخانه کشوری درس پژوهی-درس کاوی دورهی متوسطه کشور" منصوب کرد.
در حکم سید مصطفی آذرکیش خطاب به فرشید قاسمی آمده است: بر اساس ظرفیتهای علمی شناسایی شده، سوابق و تجربیات ارزنده استان فارس در سالهای متمادی و بر پایه هماهنگیهای به عمل آمده مسوولیت "دبیرخانه کشوری درس پژوهی- درس کاوی دورهی متوسطه کشور" به استان فارس واگذار میشود.
در بخش دیگری از این حکم آمده این دبیرخانه با پشتیبانی علمی موضوعی از گروههای آموزشی و تربیتی استانها و بهره گیری حداکثری از ظرفیت فضای مجازی، زمینههای تحقق ارتقای سطح توانایی حرفهای معلمان را فراهم نماید.
شایان ذکر است: براساس این حکم؛ محورهای طراحی و تدوین چارچوبهای علمی و استانداردهای درس پژوهی و درس کاوی، تهیه و تدوین محتوای آموزشی و منابع علمی مورد نیاز معلمان پژوهنده، برنامه ریزی و اجرای دورههای آموزشی تخصصی درس پژوهی– درس کاوی برای مدرسان و راهبران، تدوین شاخصهای ارزیابی و نظارت بر کیفیت طرحهای درس پژوهی، ایجاد و مدیریت بانک اطلاعات طرحهای موفق درس پژوهی و درس کاوی، برگزاری نشستهای علمی و کارگاههای تخصصی برای تبادل تجربیات جهش تولید با مشارکت مردم، هدایت و راهبری شبکه یادگیری معلمان پژوهنده در سطح ملی از جمله محورهایی است که میبایست در برنامه ریزی دبیرخانه باید مورد توجه قرار گیرد.
همچنین حمایت علمی از گروههای درس پژوهی – درس کاوی در مدارس و مناطق، نظارت برعملکرد دبیرخانههای استانی و ارائه بازخورد، برنامه ریزی و هدایت جشنوارههای درس پژوهی– درس کاوی و همایشهای علمی مرتبط، انتشار یافتههای علمی و تجارب موفق در قالب نشریات و کتب تخصصی ازدیگر محورهایی است که میبایست در برنامه ریزی دبیرخانه باید مورد توجه قرار گیرد.
درس پژوهی- درس کاوی یکی از رویکردهای نوین در حوزه آموزش است که به طور فزآیندهای مورد توجه معلمان و پژوهشگران آموزشی قرار گرفته واین رویکرد به معلمان این امکان را میدهد تا به جای استفاده از روشهای سنتی و تکراری، به صورت تعاملی و پژوهش محور به بررسی و بهبود روشهای تدریس بپردازند.
همچنین در درس پژوهی – درس کاوی، معلمان با همکاری یکدیگر به تجزیه و تحلیل فرآیندهای یاددهی و یادگیری پرداخته و با شناسایی نقاط ضعف و قوت در روشهای آموزشی، به دنبال بهبود مستمر در تدریس خود هستند واین فرآیند نه تنها موجب افزایش دانش و مهارتهای حرفهای معلمان به عنوان تسهیلگر یادگیری میشود، بلکه به بهبود کیفیت آموزش و ارتقای تحصیلی دانش آموزان نیز کمک شایانی میکند.