• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۵۶۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
علمی و فرهنگی » راديو تلويزيون

نگاهی به نقش پژوهش در تولیدات رسانه ای

پژوهش در تولید محتوای رسانه‌ای یک ضرورت برای تصمیم‌سازی آگاهانه و افزایش اعتماد اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  سعید الهی، کارشناس رسانه، با حضور در استودیو شبکه خبر، به مناسبت هفته پژوهش گفت: رسانه‌ها بدون پشتوانه پژوهشی صرفاً نقش بلندگو دارند، اما با تکیه بر پژوهش می‌توانند به مرجع آگاهی و تحلیل در جامعه تبدیل شوند.

وی با اشاره به نقش پژوهش در ارتقاء محتوای رسانه‌ای افزود: پژوهش را نباید امری تزئینی یا صرفاً دانشگاهی دانست. هر نوع مطالعه، بررسی یا حتی تأمل پیش از تولید محتوا، شکلی از پژوهش است که به تصمیم‌سازی آگاهانه منجر می‌شود.

وی پژوهش را فرایندی چندسطحی دانست، از سیاست‌گذاری‌های کلان تا تولیدات فردی در فضای مجازی و افزود: رسانه‌ای که بدون تحقیق محتوا تولید می‌کند، فقط بازتاب‌دهنده صداهاست. اما رسانه پژوهش‌محور، تبدیل به مرجع آگاهی و اعتماد مردم می‌شود.

وی مهم‌ترین دستاورد پژوهش را افزایش عمق معنایی و اعتماد اجتماعی دانست و گفت: پژوهش باعث می‌شود محتوا از زوایای مختلف بررسی شود و مخاطب احساس اعتماد کند. امروز مردم نسبت به صحت و اصالت اطلاعات حساس‌تر از گذشته‌اند.

وی پژوهش را تنها پیش‌فرض تولید محتوا ندانست و گفت: پژوهش واقعی بعد از تولید پایان می‌یابد، زمانی که مخاطب واکنش نشان می‌دهد. نظام بازخوردگیری در کشور ما ضعیف است و همین مسئله باعث می‌شود اشتباهات تکرار شوند.

الهی بر لزوم افکارسنجی، نظرسنجی و اثرسنجی پس از پخش محتوا تأکید کرد و افزود: اگر رسانه‌ها بازخورد‌ها را تحلیل کنند، از محتوای واکنشی به محتوای مسئله‌محور می‌رسند، یعنی محتوایی که آگاهانه مسئله‌ای را تعریف و حل می‌کند.

وی در بخشی از گفت‌و‌گو، تولید عجولانه محتوا در فضای مجازی را یکی از آفات جدی دانست و گفت: بسیاری از بلاگر‌ها به مطالعه علاقه ندارند و تن به پژوهش نمی‌دهند. نتیجه آن، انتشار اطلاعات زرد و تحریف‌شده است که سطح دانش عمومی جامعه را پایین می‌آورد.

وی پیشنهاد کرد دولت‌ها و نهاد‌های رسانه‌ای با ایجاد بانک داده‌های پژوهشی، مسیر دسترسی به اطلاعات و تحلیل را برای تولیدکنندگان آسان‌تر کنند. دوره تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای تمام شده است. مخاطبان امروز خواهان اقناع هستند و اقناع بدون پژوهش ممکن نیست.

وی در پایان، درباره ورود هوش مصنوعی به عرصه پژوهش رسانه‌ای گفت: هوش مصنوعی باید ابزار کمکی و دستیار پژوهشگر باشد، نه مرجع مطلق.

به گفته سعید الهی، آینده رسانه‌های موفق در گروی پژوهش‌محوری است. رسانه‌ای پایدار و مؤثر، رسانه‌ای است که در تمام مراحل تولید، از ایده تا دریافت بازخورد، پژوهش را جدی بگیرد و بر داده، تحلیل و فهم دقیق مخاطب تکیه کند، نه بر سلیقه و سرعت.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کسب رتبه «عملکرد عالی» ستاد اربعین چهارمحال و بختیاری
اکتشافات زمین شناسی با هوش مصنوعی
آغاز به کار جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کهگیلویه و بویراحمد
توقیف کامیون حامل ۳ تن بذر بلوط فاقد مجوز در خرم آباد
رسیدگی به شکایت مردمی درباره بوی نامطبوع در روستای ریه بهارستان
دستگیری قاتل متواری و تحت تعقیب در گلپایگان
انتخاب معتمدان هیئت اجرایی مرکزی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا
امام باقر (ع) بنیان‌گذار نهضت علمی شیعیان
اقدامات حمایتی و توسعه دامپروری در شهرستان انگوت
درگذشت یک راهدار خراسان رضوی بر اثر سانحه رانندگی
نقره قاره کهن بر گردن بانوی دواتلون‌کار قم
۸۲۰ واحد مسکن ملی در شهرک سلیمانی اردبیل احداث می‌شود
کاهش ۸ درصدی ولادت‌ها در خراسان جنوبی
برگزاری نمایشگاه تخصصی آرد، نان و صنایع وابسته در زنجان
تشدید پایش و نظارت زیست‌محیطی در عرصه‌های طبیعی شهرستان ملارد
افتتاح نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی با حضور معاون اجرایی رئیس‌‌جمهور
۱۲۰ ثانیه؛ مروری بر خبر‌های ۳۰ آذر در قم
بزرگداشت هفتمین روز درگذشت آیت الله شاهچراغی در سمنان
قدردانی از عوامل سازنده برنامه ساختمون شیشه‌ای در سمنان
هم‌افزایی رسانه‌ای برای تبیین اندیشه‌های ماندگار علامه مصباح یزدی (ره)
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
فردا ادارات و مدارس با تأخیر آغاز به کار می‌کنند
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران‌خودرو
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است
قالیباف: اولویت با ترمیم کابینه توسط دولت است
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳۰ آذر
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه
مدرسه تلویزیونی با رویکرد آموزش واقعی و عدالت‌محور به‌طور جدی دنبال می‌شود
۲۴ محور شریانی و غیر شریانی مسدود است
یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران باردار واریز شد
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۵ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)