پخش زنده
امروز: -
شهردار تهران گفت: در پی این هستیم سهم حمل و نقل عمومی را از ۳۴ درصد فعلی به ۷۰ درصد برسانیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای علیرضا زاکانی شهردار تهران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به پرسش ها درباره عملکرد مدیریت شهری پایتخت پاسخ داد. متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
سوال: میرویم سراغ موضوع ترافیک و آلودگی هوا، یک بار فکر میکنم جنابعالی اشاره کردید بودید که الان دیگر به نقطهای رسیدیم که باید به مردم بگوییم که یعنی با مردم صحبت کنیم که چه دستهایی در کار است که نمیگذارد این ابرچالشهای ترافیکی و آلودگی هوا و این مسائل حل شود، درست است؟
زاکانی: من شاید این طور نگفته بودم.
سوال: هر طور که فکر میکنید به صلاح است بفرمایید.
زاکانی: من عرض کرده بودم که مشکلی در تهران یا در کشور نیست که لاینحل باشد و ما هیچ بن بستی نداریم و خود همین موضوع آلودگی هوا و ترافیک که یک چالش فوق العاده بزرگی در کشور است، به ویژه در شهرهای بزرگ و بخصوص در تهران که ما راجع به تهران داریم صحبت میکنیم این چالش فوق العاده بالا قابل حل است، یعنی این نیست که قابل حل نباشد، بنابراین ما یک برنامه ریزی خیلی گام به گامی کردیم همین طور داریم کارهایمان را پیش میبریم و به لطف خدا ثمره آن کم کم بروز میکند.
سوال: الان شما فکر میکنید آلودگی ما بهتر شده نسبت به اول که جنابعالی تشریف آوردید یا ترافیک ما بهتر شده؟
زاکانی: نه، این کارها یک شبه نیست، ما وقتی که آمدیم، به هرحال یک شرایطی شهر را تحویل گرفتیم ما ۴۱ ماه و شش روز پیش دو سه ساعت بیشتر در شهرداری هستیم، این ۴۱ ماه و شش روز که ما به شهرداری آمدیم، شهر یک وضعیتی داشت مثلا متروی تهران ۲۵۴ کیلومتر خط داشت با ۱۴۲ ایستگاه، الان ۳۰۸ کیلومتر خط ما داریم با ۱۵۹ ایستگاه یعنی ۵۴ کیلومتر اضافه شده به اضافه ۱۷ تا ایستگاه، علاوه بر این که تکمیلی خط ۲ و ۴ و ۶ و ۷ در حال انجام است و خط ۸ و ۹ و ۱۰ قراردادهایش تنظیم شده، خط ۱۰ شروع شده، مقدمات خط ۱۱ هم فراهم میشود که دریافت مجوزهای آن شروع شود، هزار و ۱۸۱ واگن طی ۲۵ سال آمده بود ما سال گذشته هزار و ۱۸۴ واگن قرارداد بستیم که اولین رام او قبل از پایان بهمن ماه وارد خطوط میشود، ماه بعد رام هفت واگن دوم و در سه ماهه اول سال آینده رام سوم همین طور وارد خطوط میشود. یعنی آن کاری که بنا بود در ۲۵ سال گذشته انجام شده بود، ما این را بنای این گذاشتیم که در سه سال، سه سال و نیم کار را پیش ببریم، حساب کنید که هر کیلومتر مترو ۳ هزار میلیارد تومان است و این شرایط را به سمتی میبرد که ما بتوانیم منابع مان را تجمیع کنیم ما بیش از حدود ۵۰ درصد منابع مان را در حوزه حمل و نقل و ترافیک گذاشتیم و بتوانیم اینها را ساماندهی کنیم.
سوال: فکر میکنید این اقدامات چه زمانی اثر خود را بگذارد و احساس کنیم که ترافیک پایتخت بهتر شده یا آلودگی هوای پایتخت کمتر شده است؟
زاکانی: ما یک حجم سرمایه گذاری جدی در حوزه حمل و نقل و ترافیک کردیم، در حوزه حمل و نقل مان مترو را خدمت شما عرض کردم، من وقتی میگویم مثلا خط ۸ و ۹ و ۱۰ یک دفعه میشود ۴۵۰ همت، عددها عددهای فوق العاده بزرگی است. در حوزه تراموا دو رام تراموا الان وارد کشور شده صبح هم رفتیم تست شان کردیم و از شب دوشنبه، شب ۲۲ بهمن امتحان خودشان را شروع میکنند.
سوال: فرق این تراموا با بی آر تی چیست، ماشین و خط آن متفاوت است؟
زاکانی: تراموا شبیه به مترو است، روی زمین است، چرخ لاستیکی است، دوره عمر آن سی سال است، دوره عمر بی آر تی ۱۰ سال است، بعد از ۱۰ سال باید برود و تعمیر و بازسازی شود، اینها تا ۳۰ سال کار میکند و بعد از ۳۰ سال بازسازی میشود مانند مترو، علاوه بر این که درجه بندی که میکنند، مثلا میگویند اتوبوس یک ظرفیت دارد، اتوبوس های تندور یک ظرفیت بیشتری دارد، تراموا ظرفیت بیشتری از اتوبوس های تندور دارد، مترو یک ظرفیت بیشتری از تراموا دارد یعنی در سیکل حمل و نقل جای خودش را دارد این نیست که جای بی آر تی باشد یا جای مترو باشد.
سوال: در همان مسیر بی آر تی حرکت میکند؟
زاکانی: بله، اینها تراموای چرخ لاستیکی هستند آخرین دستاوردهای این حوزه هستند در عرصه جهان و یک امکان فوق العادهای است تقریبا یک ششم مترو با تمام تجهیزاتش، هزینه میبرد و دو سوم مترو جابجای مسافر دارد و خیلی هم سرعت دارد، مثلا ما همین خط یک بی آر تی مان را داریم تبدیل به بی آر تی و از مردم هم عذر میخواهم این خط انقلاب را دارند ترمیم، آماده و خط کشی میکنند برای تراموا.
سوال: از انقلاب به آزادی؟
زاکانی: از ترمینال شرق تا میدان آزادی، ۲۵ کیلومتر، ما دو خط تراموا را مجوز گرفتیم از شورای عالی ترافیک که یکی این ۲۵ کیلومتر است.
سوال: ۲۲ بهمن افتتاح میشود؟
زاکانی: ۲۲ بهمن تست آن شروع میشود، دو رام آن را ما آوردیم داریم تست میکنیم البته دو رام سه واگنه است، در حقیقت آنجا ۴ واگنه میآید، هر کدام اینها ۴۲ متر است و در ظرفیت پر آن ۳۶۰ تا ۴۰۰ مسافر را جابجا میکند یعنی مسافرها را جمع میکند میبرد و میآورد، خاصیت آن این است که فرق آن با بی آر تی این است که این سیگنالینگ دارد مثل مترو، کل خطوط با او تنظیم میشود چهارراهها با او تنظیم میشود هوشمند است و عملا امکانی را ایجاد میکند که مابه ازای آن انتقال مسافر که یک حق طبیعی است ما واقعا شرمندهایم وقتی نگاه میکنیم میبینیم که افراد میآیند در صف میایستند و در مشکلات متعدد و ظرفیتهای ما کفاف نمیدهد، ما الان داریم به شدت این ظرفیتها را زیاد میکنیم، اتوبوسی که ۴۱ ماه پیش ما تحویل گرفتیم، هزار و ۸۷۸ تا اتوبوس بوده که ۸۶۰ تا از آن در گردش بوده همین الان شما سه هزار و ۳۰۰ تا اتوبوس دارید که دو هزار و ۳۰۰ تا از آن در گردش است یعنی ما توانستیم آن ۸۶۰ تا را برسانیم به ۲ هزار و ۳۰۰ تا، اما ۵ هزار و ۵۰۰ تا قرارداد بستیم و اولین بسته او که اتوبوسهای برقی است که از خارج دارد میآید ما سه هزار تا اتوبوس داخل کشور خریدیم دو هزار و ۵۰۰ تا از خارج، اولین بستهای که از خارج آمده هفته دیگر رونمایی میشود و با حضور مقامات عالی کشور رونمایی میشود.
سوال: اولین بسته چه تعداد است؟
زاکانی: الان ۱۸۶ تا اتوبوس برقی آمده با هزار و ۷۵۲ تا تاکسی که تاکسیها شاسی برقی است و هر بار که شارژ میشود ۵۵۰ کیلومتر میرود، یعنی ما آخرین و ویژهترین امکانات را آوردیم، چون شأن مردم ما بیش از اینها است آوردیم مردم استفاده کنند، نشان بدهیم که میشود کار کرد، ما دنبال این هستیم که قدر و سهم حمل و نقل عمومی را که ۳۴ درصد الان است به ۷۰ درصد برسانیم وقتی ما به ۷۰ درصد برسانیم یعنی از سرجمع حمل و نقل شخصی کاسته میشود و وقتی به سیاهه انتشار شما مراجعه میکنید میبینید ۸۳ درصد آلودگی گازی مربوط به وسایل متحرک است که اگر آن را صد در صد بگیرید ۳۷ درصد آن ماشینهای شخصی است ۲۱ درصد آن موتور است که الان ما آمدیم هدف گذاری کردیم روی ماشینهای شخصی و موتور که با برقی سازی بتوانیم فضای شهر را تغییر بدهیم و نظم و انضباط و کارکردهای ویژه را برای شهر داشته باشیم شما همین دو تا را اگر اصلاح کنید، سرجمع آن ۵۸ درصد اثر گذاشتید، شرایط خیلی تفاوت خواهد کرد، امروز شما حدودا ۲۰ میلیون سفر دارید، اگر حساب کنید که شما ۷۰ درصد آن را بتوانید با حمل و نقل عمومی دنبال کنید، یک عدد ویژهای میشود، طبعاً ما باید یک بخشی از آن را از طریق مناسب سازی و از طریق استفاده از فناوریهای نوین و هوشمندسازی و از طریق توزیع و توسعه خدمات خودمان، مثلا الان ما ۳۰۵ میدان میوه و تره بار داریم، ۱۰ شعبه دیگر شنبه افتتاح میشود و این میشود ۳۱۵ تا، در ۱۰ محلهای که میدان میوه و تره بار نبوده، میوه و تره بار اضافه میشود این سفرها را کم میکند، ما نرم افزار شهرزاد داریم که طی آن این درب منزل خدمت ارائه میکنیم، مردم امکانات شان را در منزل میگیرند، این اتفاق اگر بیفتد اصلا ورق حوزه حمل و نقل تهران دگرگون میشود البته یک کارهای دیگر هم ما داریم انجام میدهیم، چون شما راجع به حمل و نقل و ترافیک و آلودگی هوا پرسیدید ما ۹۸ اصلاح تقاطعی داریم در تهران که من گفتم ۷۸۳ کیلومتر راه مردم را ۵۳ کیلومتر میکند، ۳۴ تقاطع آن را الان ساختیم تحویل دادیم، ۶ تقاطع دیگر آماده تحویل داریم میشود ۴۰ تقاطع، سال آینده تا نیمه سال ۲۰ تقاطع دیگر را تحویل میدهیم به لطف خدا و الباقی را شروع میکنیم، حساب کنید شما روزانه تهران حدود ۱۳ میلیون، ۱۲ و نیم میلیون لیتر مصرف بنزین آن است، با این اصلاح تقاطعیها یک میلیون لیتر مصرف کاهش پیدا میکند یعنی اصلا تهران نفس میکشد و مردم راحت میشوند، مردمی که مثلا میخواهند مثلا از انتهای شهید باقری میخواهند بروند شهید بابایی باید ۱۵ کیلومتر راه بروند و دور بزنند برگردند الان ما یک سال و خوردهای تلاش کردیم و تملک کردیم و این کار میتواند یک گشایشی برای مردم باز کند.
سوال:، چون صحبت از گزارش و بهشت زهرا شد، این ایام به آخر سال که نزدیک میشویم ترددها به رسم دیرینهای که وجود دارد زیارت اهل قبور مردم میروند شما در این اصلاح تقاطعها یک بخشی از آن هم انتهای بزرگراه نواب است این مسیری که به سمت بهشت زهرا میرود و الان هم همچنان مشغولند و این مشغولی باز خودش یک مقداری ترافیک را آنجا پرحجم کرده، تمام شده آن قسمت؟
زاکانی: نه، تمام میشود ما یک تقاطع ۴ سطحی است آنجا یک تقاطع ۴ سطحی است، ۳ سطح آن تمام شده و دارند استفاده میکنند و سطح آخر آن است که دور برگردان است به سمت میدان بهمن است که آن هم تمام میشود و افتتاح میشود و کلا این یکی از آن ۹۸ تقاطع است، یعنی این پروژه به این معظمی یکی از آن ۹۸ تقاطع است که راههای مردم را نزدیک میکند علاوه بر این که راجع به خود گلزار شهدا بعنوان یک قطعه نورانی و یک مجموعه بسیار با ارزش که ارزش آن را نمیشود مشخص کرد هیچ کجای دنیا ما ۳۰ هزار شهید کنار هم نداریم که حدود ۴ هزار تای آن هم شهدای گمنام عزیزمان باشند، ما از سال گذشته شروع کردیم خود قطعات را داریم همه را مسقف میکنیم، کل قطعات شهدا مسقف میشود، بستر آن مناسب سازی میشود، بدون این که دست به قبور بخورد، بدون این که دست به حجلهها بخورد، حجلهها ترمیم میشود، نور آن، صوت آن، فضای سبز آن و همه شرایط آن به لطف الهی پایان پیدا میکند و شرایطی را پیدا میکند که با مناسب سازی شده آن پدر و مادرهای عزیز شهدا و خانواده عزیز شهدا بتوانند راحت سر قبور شهدایشان بیایند و از این حالت خاک آلود و از این شرایطی که هست ما عبور کنیم. این یکی از بزرگترین پروژههایی است که ما دنبال میکنیم سال آینده تمام میشود.
سوال: راجع به خود بهشت زهرا (س) و این که ظرفیت آن در حال تکمیل است و جایگزینی باید انتخاب شود بحثهای زیادی شده است.
زاکانی: ما ۴ نقطه را مصوب کردیم در حقیقت در استانداری ۵ نقطه مصوب شده، ۴ نقطه آن را کارهایش را دنبال میکنیم، برخی از آن الان دارد ساخته میشود یعنی بخشی از گلزارهای جدید ما الان دارد ساخته میشود و در آینده نزدیک رونمایی میشود.
سوال: اعلام شده کجاها است؟
زاکانی: بله، مشخص است، یعنی در شمال شرق، جنوب شرق، جنوب غرب و شمال غرب، چهار نقطهای است که یک نقطه هم کمی دورتر است.
سوال: راجع به اتوبوسها که صحبت میکردیم آن قراردادهایی که با چینیها برای واردات ونها و اینها داشتیم که گفتید یک کندی در مسئله است اینها الان مرتفع شد، توضیحاتی که شما فرمودید؟ یعنی هنوز در جریان است و سر وارد کردن آن چالش داریم؟
زاکانی: نه، در اتوبوس و تاکسی الان قسمت اول آن وارد شده، تعهد طرف چینی است که تا برج ۳ سال اینده اینها را تامین کند و وارد کشور شود و این قراردادها هم که دارد انجام میشود بعد از آن باید سال آینده خط تولید آن را داخل کشور ما راه بیاندازد یعنی شما حساب کنید که ما ۸۶۰ تا اتوبوس فعال در گردش ۴۱ ماه پیش داشتیم یک دفعه ۲ هزار و ۵۰۰ تا اتوبوس برقی داخل شهر میآید و تا خردادماه که عرض کردم از هفته آینده، بعد از ۲۲ بهمن رونمایی از بسته برقی مان را داریم در تهران، چون یکی از کارهای فوق العاده بزرگی که در تهران منشاء خیلی از خیرات خواهد شد برقی سازی تهران است که برای آن کارهای ویژهای ترتیب داده شده که اساسا ما برویم به سمت برقی سازی وسایل نقلیه مان را برقی کنیم و سایر امورات مان را هم به سمت برقی سازی شهر تهران ببریم.
سوال: زیرساخت آن که برای شارژ کردن در شهر باید وجود داشته باشد.
زاکانی: همه را مهیا کردیم، چون ۵۰۰ تا اتوبوس برقی هم از داخل خریدیم، چون مقداری که وارد خطوط میشود یا تاکسیهایی که وارد خطوط میشود مابه ازای آن ما بیشتر امکانات شارژ داریم.
سوال: با بخش خصوصی مشارکت کردید یا نه؟
زاکانی: نه، همه اینها را بخش خصوصی دارد برای ما میسازد یا بخش نهادی برای ما دارد میسازد، اما اینها چیزهایی است که خود شهرداری سرمایه گذاری کرده است.
سوال: در حوزه آسیبهای اجتماعی بحث معتادان متجاهر در سطح شهر تهران کنار اتوبانها، پارکها، الان هم که هوا سرد است برای اسکان اینها که زیر یک سقفی باشند گرمخانههایی که قبلا فکر میکنم راه اندازی شده بود الان وضعیت آنها چطور است؟ ساماندهی شده یا در حال ساماندهی است؟
زاکانی: ۴۱ ماه پیش که ما آمدیم کلا ما معتادان متجاهر میروند داخل کمپهایی که به نام ماده ۱۶ است که اجباری است، کمپ اجباری است میروند آنجا و آنجا باید بازسازی شخصیتی شوند، سم زدایی شوند، اشتغال شان، شرایط شان یا موارد مختلف، ۹ تا گام دارد تا بتوانند جامعه پذیر شوند و به جامعه برگردند ۴۱ ماه پیش معتادان متجاهر هستند که کمپها ۱۱ هزار و ۵۰۰ بیشتر جا نداشت. الان در تابستان ۲۰ هزار معتادان متجاهر داخل کمپها بودند، که ۲۴ هزارتا الان جا دارد و الان ۱۳ هزار و ۱۲ هزار و ۵۰۰ به ظرفیت کمپها اضافه کنیم و ۱۱ هزار ۵۰۰ تا معتاد متجاهر از سطح شهر جمع کنیم؛ لذا هیچ جا کلونی از معتادان متجاهر باشد، دو سه سال پیش اگر در شهر میرفتید، میدان شوش، هرندی، گردنه تنباکویی و دره فرحزاد که ۵۴ هکتار اخیرا افتتاح شد اینجا ۹۰۰ معتاد متجاهر ۱۷ سال معتادان خانه کرده و در داخل کوه زندگی میکردند و الان هم جمع آوری شدند و به سیکل بازپروری رفتند نکتهای که وجود دارد این است که هر شب الان در سطح شهر گشتهای مان است و مجموعه نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و بهزیستی و کمیته امداد و دانشگاههای علوم پزشکی مجموعههای مختلفی دست به دست هم میدهیم که این کار را انجام دهیم، بسیج، سپاه که این کار اصلا فردی نیست، ما یک ادبیاتی از ۴۱ ماه قبل در شهرداری دنبال کردیم که منیتها کنار برود و همه بشویم ما، اما قدرالسهم شهرداری تهران الان ۸ هزار و ۳۰۰ تخت ماده ۱۶ داریم که حدود ۷ هزار و ۸۰۰ تخت پر است و پیشتر یک تخت نداشته است شهرداری و گرمخانهها چیز دیگری است. به عنوان استفاده موقت شبانه است که میروند و دوش میگیرند و لباس هایشان میشورند و استحمام میکنند و استراحت میکنند، ما الان بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ تا جا برای گرمخانه داریم و علاوه بر آن شبها ماشینهای مان در سطح شهر چرخش میکنند و اگر کسی مانده باشد آن را منتقل میکنند به گرمخانه، برخیها مقاومت میکنند و به خاطر همین از سال گذشته یک مسیر جدید شروع کردیم و گرمخانهها سرجای خودش است و دو هفته پیش نیمه شب داخل گرمخانهای در منطقه ۴، دیدم همه دارند استراحت میکنند و صحبت کردم و دنبال کردم. ما یک سری ماشینهای سیار را هم داریم که میآید در محیطهایی افراد میتوانند داخل آن استراحت کنند و این اضافه بر گرمخانه هاست. پس ما یک کمپهای ماده ۱۶ داریم و یکی هم ماشینهای سیاری که برای کسانی که علاقه ندارند بروند داخل گرمخانهها و یک استراحت مختصری میکنند و در ماشینها استراحت میکنند.
سوال: همه عملیاتی شده است، راجع به متکدیان که همچنان حضور دارند سر چهارراه ها؟
زاکانی: کم شدهاند.
سوال: الان متولی شهرداری است، بحث بین شما و بهزیستی است؟
زاکانی: این منیت ها، منها که ما شد، عملا این نبوده است که افراد مسئولیتهای خودشان را فراموش کنند. متکدی تکدی گری حرفهای جرم است. اما کسانی که نه تکدی میکنند ولی حرفهای نیستند، اینها جرم نیست. ما دنبال میکنیم برای اشتغال شان و کارشان، بتوانیم یک مسیر جدید را باز کنیم، الان سی و پنج هزار نفر در مراکز ما کار میکنند که البته نه متکدی هستند و نه چیزی، با عزت و آبرو کار میکنند اگر کسی هم نیازی داشته باشد آموزش میدهیم و در مسیر درستی قرار میدهیم و کار کند، اما پیوستگی بین شرایطی که وجود دارد برای نگهداری متکدیان حرفهای سبب شده که یک مقدار پیچیدگی پیدا کند کارشان، کودکان خیابانی هستند و الان با همکاری دستگاه قضایی، با همکاری فراجا و بهزیستی و شهرداری حدود ۷ هزار و خوردهای از این کودکان از سر چهارراه جمع کردیم و الان وضع پارسال را نمیبینید و البته بخش زیادی یعنی ۸۵ درصد اینها اتباع بودند و داخل خود مجموعه شهرداری ۳۳ مدرسه داریم که حدود ۷ هزار نفر کودک بدسرپرست یا بی سرپرست آن جا در مراکز آموزش میدهیم و بیش از ۲ هزار نفر از آنها استعدادیابی کردیم.
سوال: راجع به فضای سبز تهران و کمربند سبز و مسیر زندگی ۴۷ کیلومتری اتفاقاتی که میافتد بفرمایید؟چه خدماتی ارائه میشود و این پروژهها در حال تکمیل شدن یا اتمام است و بهره برداری شده است و اجرا میشود؟
زاکانی: در دهه نود میانگین سالانه ۹۳۰ هکتار فضای سبز در تهران کاشته شده است. در پیرامون شهر تهران که هدف گذاری صورت گرفته است که پیرامون شهر تهران ۵۰ هزار هکتار فضای سبز کاشته شود، در این سه زمستان که توفیق داشتیم با این زمستانی که الان به عنوان زمستان چهارم است که خواهیم بود. مسیری را رفتیم که با این زمستان چهارم ما ۷ هزار و ۷۵۰ هکتار کاشت خواهیم داشت که تا سال گذشته ۴ هزار و ۷۵۰ هزار کاشت داشتیم در حال حاضر ۴۸ هزار و ۴۰۰ هکتار فضای سبز پیرامونی داریم، سه هزار کاشت امسال اضافه شود بیش از هزار هکتار از کمربند سبز طراحی شده گذشته عبور میکنیم و امسال جشن پایان کمربند سبز تهران را مرحله یک میگیریم. البته رفتیم از دولت که همکاری نزدیکی داریم، از دولت دنبال کردیم و در دولت خدا رحمت کند شهید رئیسی دنبال شد و هم این دولت دولت آقای پزشکیان، شمال تهران را بتوانیم کوههای شمال تهران و فضاهایش را از منابع طبیعی بگیریم و کاشت کنیم و تا ۲ هزار و ۵۰۰ و هشتصد متر گیاهان و گونههای خاص مثمر در دامنه مثمر بکاریم و به آبخوان داری تهران کمک کنیم و این که جلوی سیلابهای تهران را بگیریم و فضای تهران را در حقیقت در آن فضای سبز کمک کنیم، ما داخل شهر ۱۶ هزار و ۴۰۰ هکتار فضای سبز داخل شهر داریم که ما در دوره همین ۴۱ ماهه ۱۲۹ پارک اضافه کردیم، پارکهای محلی، منطقهای و فرامنطقهای و عملا سرانه سبز فضای سبز تهران مردمش به صورت عمومی ۱۷ ممیز و ۳ دهم متر است و در پیرامون شهر ۲۶ متر است به ازای استانداردی که وجود دارد، استاندارد داخل شهر ۱۵ متر است که باز هم دنبال میکنیم، لذا ما امسال هم جشن پایان فضای پیرامونی شهر را خواهیم گرفت و هم نصابهایی را که دو برابر، سه برابر نسبت سالهای گذشته است تجربه میکنیم و هم آفتهایی که مثلا به چیتگر خورده یا به لویزان خورده یا سرخه حصار خورده، چیتگر خودش هزار و صد هکتار است و لویزان هزار و صد هکتار است یا مثلا سرخه حصار، لویزان حدود ۹۴۰ هکتار است ما آمدیم داریم یک جنبه جبرانی برای آنها داریم، به واسطه بی آبی و کهنسالی درختان آسیب خورده بود و کاشت گونههای کنار آن را شروع میکنیم تا بتوانیم طی یک روند منطقی جایگزینی مناسب داشته باشیم برای آن جاهایی که ضرورت دارد و نکته دوم بتوانیم آب مناسب را به آنها برسانیم. یکی از خبرهای خوبی که میتوانیم به مردم عزیز تهران بدهیم و به همه همشهریان خوب مان این است که ما در تهران صد و هشتاد و پنج میلیون متر مکعب آب مصرف میکنیم برای فضای سبز داخل شهر و پیرامون. این ۱۸۵ میلیون متر مکعب ۴۱ ماه پیش که ما تحویل گرفتیم ۷ میلیون متر مکعب آن از طریق بازچرخانی آب بود پساب را میگرفتیم و بازچرخانی آب برمی گردانیم تا عید ما ۵۶ ونیم میلیون متر مکعب پساب را ساماندهی خواهیم کرد و عملا تعهدمان به دولت صد و ۴۵ میلیون متر مکعب تا سال ۱۴۱۰ است ما از برنامه خودمان جلوتریم. این سبب خواهد شد که آب برداشت از چاههای زیرزمینی را کم کنیم و ما به ازای آن از پساب استفاده کنیم و مهار فرونشست زمین را یک بخشی که مربوط به این شرایط است بتوانیم داشته باشیم از هر جهت دارد کار تمهید میشود که یک کارکردهای بسیار مناسبی در فضای سبز داشته باشیم.
سوال: با این چالشهایی که درتهران مواجهایم شما با شهردار تهران با بحث انتقال پایتخت موافق هستید و راهگشاست برای برون رفت از این مشکلات؟
زاکانی: من راجع به آن ۴۷ کیلومتر که بعد از آن انتقال پایتخت میگویم که مسیر تندرستی که نام شهدای مقاومت در تهران ساماندهی خواهد شد. ما کل شبکه شرایین نقل و انتقال شهر که نوسازی و بازسازی میکنیم و مثل شهید شوشتری که آزادراهی در شرق تهران که تا برج یک ۹ ممیز ۲ دهم کیلومتر آن افتتاح میشود. یا یادگار امام الان تا میدان جی انسداد دارد، راهش باز میشود و میرود میدان فتح و میآید برای شهید بروجردی و قطعه دوم شهید بروجردی که ابتدای سال آینده افتتاح خواهد شد، عملا یک مسیری مثل امام علی (ع) در غرب تهران خواهیم داشت از منتهی علیه شمال تا جاده ساوه و آزادگان این کارها را انجام میدهیم و اصلاح تقاطعیها را انجام میدهیم. نکتهای که وجود دارد این است که شهر ما باید شهر انسان محور باشد و مناسب سازی درستی که انجام میدهیم امکان ترددهای ویژهای را فراهم کنیم، هزار و ۳۷۰ کیلومتر راه کار کارشناسی شده است و تحقیق شده است که به عنوان یک شبکه روی این شبکههای موجود شرایین شهری این را استوار کنیم و بگذاریم که فقط پیاده راه است و دوچرخه سواری و اسکوتر سواری، الان از این هزار و سیصد و هفتاد کیلومتر که بیست و دو منطقه ما را به هم متصل میکند که اصلا یک کار فوق العادهای است، ۴۷ کیلومتر طول آن در منطقه دو افتتاح میکنیم که آماده افتتاح است و ۲۰ کیلومتر دیگر تا بعد از عید و ماههای اول سال افتتاح خواهد شد که میشود ۶۷ کیلومتر در منطقه دو و منطقه پنج قطعه بعدی است و مناطق کارهای شان پیش میبرند که بتوانیم یک فضای مفرح و خوب برای پیاده راه، دوچرخه سواری و اسکوتر سواری داشته باشیم که به هر خیابانی که میرسد مثلا به همت میرسد در منطقه پل میخورد از روی همت عبور میکند و هیچ تعارضی با ماشین و وسیله نقلیه دیگر ندارد. خود این یک الگوی حمل و نقل جدیدی است که افتتاح میشود و الان آماده است و نورپردازی هاش و امکاناتش و زیرساخت هاش و مبلمانش همه اینها مهیا شده است و یک کار فوق العادهای برای مردم عزیز شهر تهران خواهد بود و میهمانان عزیز که از سراسر کشور به تهران میآیند. این کار ویژه و خبر بسیار مناسبی است که ارائه خواهد شد و، چون داریم فضاهای مان جوری میکنیم که به بهترین نحو مردم از این فضاهای ما استفاده کنند. مثل رود دره فرحزاد که ۵۴ کیلومتر افتتاح شد و صد و دو کیلومتر پایین آن، ۱۰۲ هکتار پایین آن از پارک نهج البلاغه در حال آماده سازی است که ابتدای سال آینده به آن اضافه میشود و بالای آن هم تا امامزاده داود هزار هکتار ساماندهی میکنیم که فضاهای مفرحی برای مردم شهر تامین شود که مردم آسایش و آرامش داشته باشند و علاوه بر این که در جنوب شهر هم داریم کارهای بسیار بزرگی را میکنیم. باغ راه حضرت زهرا (س) ۹ کیلومتر است ۲۵ هکتار است که در منطقه ۱۷ و ۱۸ است و سه کیلومتر منطقه ۱۷ و شش کیلومتر منطقه ۱۸ که این هم قبل از سال افتتاح خواهد شد. فضای فوق العاده خوب و آئینی و مفرح و کاشت درختان شروع شده است و انجام میشود و از این جهت شهر تهران به سمت زیرساختهایی که در این زیرساختها عدالت توزیع خدمات در آن باشد و هم آرامش و آسایش و مفرح بودن برای مردم مهیا شود. راجع به پایتخت که دهها سال است که این پایتخت را جابه جا کنند که عملا شدنی نیست و هم هزینههای فوق العاده بالایی دارد و هم امکانات و مقدورات و شرایطی که دنبال میکنند شرایطی است که امکان جابه جایی را به هیچ وجه فراهم نمیکند، لذا پیشنهاد خود من در دولت قبل و هم در این دولت این بود که بیایید تجمیع ساختمانهای دولتی را داشته باشیم و فضاهایی را در تهران اختصاص دهیم که بتوانند کل ادارات، کل مجموعهها آن جا به اقتضاء بستر فناوری و هوشمند سازی که شکل میگیرد و سبک سازی که میشود مستقر شوند و این امکان هم در شمال تهران است در منطقه ۵ و هم منطقه ۱۹ در کنار حرم حضرت امام (ره) وجود دارد که توصیهام این است که پایین منطقه ۱۹ میتواند امکانی فراهم کند که دسترسی فرودگاه است.
سوال: کل وزارت خانه و دستگاهها که در سطح شهر؟
زاکانی: کل وزارت خانه و کل دستگاهها تجمیع شوند و تجربه خارجی اش هم وجود دارد تجمیع شده آن هم با زیر ساختهای آی تی و فناوری نوینی که میتواند سبک سازی صورت بگیرد و از این امکانات و داراییهای شهر بعد از جایگزینی عوض خرجی که صورت میگیرد و صورت بگیرد و بشود همین امکانات را تبدیل کرد به سایر ظرفیتهای مورد نیاز شهر و از این پراکندگی در شهر جلوگیری شود. چون موضوع انتقال پایتخت یک موضوعی است که دائما مطرح میشود و با خود دوستان دولتی صحبت میکنیم مقدوراتش وجود ندارد یا اساسا شاید از یک جهتهایی هم به صلاح نباشد، که مثلا پایتخت جایی بگذاریم که در معرض آسیب باشد از نظر پدافند غیر عامل پایتخت باید جایی باشد که بشود از آن صیانت ویژهای صورت بگیرد. آن چه که مهم است که بتوانیم آلودگی هوا، ترافیک تهران، سستی کالبدی تهران و سایر امورات تهران و خدماتش را توسعه دهیم و آن را الگو کنیم در کل کشور توسعه پیدا کند.
سوال: پیشنهاد شما واکنشها چه بود آیا بناست این اجرایی شود یا در حد پیشنهاد مطرح شده است؟
زاکانی: جلسهای که دعوت شد و در جلسه دولت مطرح شد و من خیلی صریح خدمت دوستان عرض کردم و دوستان اذعان دارند که این پول و امکان و شرایط آن فارغ از جنبه دفاع غیر عامل پول و امکانش وجود خارجی ندارد.