پخش زنده
امروز: -
دمای طبیعی بدن انسان حدود ۳۶ تا ۳۸ درجه سانتیگراد است. هر چه دمای بدن از این رقم بالاتر باشد، شدت گرمازدگی بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به حالتی که درجه حرارت بدن بهطور غیرطبیعی بالا باشد، گرمازدگی میگویند. نام کلی این بیماری در علم پزشکی با نام هایپرترمی (Hyperthermia) نیز شناخته میشود. شدیدترین درجه از هایپرترمی گرمازدگی (heatstroke) نام دارد. در مواقعی که دمای بدن خیلی بالا برود گرمازدگی میتواند یک تهدید جدی برای زندگی شخص باشد.
در این حالت درجه حرارت بدن به بیش از ۴۰ درجه سلسیوس میرسد. از علائم شایع این بیماری میتوان به تهوع، تشنج، سرگیجه و گاهی از دست دادن هوشیاری اشاره کرد. برای درمان این بیماری باید حتما به یک دکتر پزشک عمومی مراجعه کنید.
اما چه اقداماتی باید در صورت مواجه با این حالت انجام دهیم.
۱. فرد را از گرما دور کنید. فرد را به فضای خنک یا محیط دارای کولر و یا سایه منتقل کنید.
۲. لباسها اضافی را کم کنید. سعی کنید در این مواقع لباسهای تنگ، ضخیم و یر ضروری را در آورید تا دمای بدن فرد پایین بیاید.
۳. بدن را خنک کنید. پارچه خیس و خنک روی بدن بگذارید. در صورت امکان از بادبزن و پنکه استفاد شود. همچنین دوش آب خنک کمک کننده است، اما از آب یخ شدید برای افراد آسیب پذیر بدون نظر درمانگر استفاده نشود.
۴. به فرد گرما زده مایعات بدهید. البته اگر هوشیار است. البته از نوشیدنیهای خیلی شیرین و یا کافئین دار خودداری کنید.
همچنین در صورت مشاهده علائمی مانند غش کردن، تشنج، کاهش سطح هوشیاری، دمای بسیار بالای بدن، تنفس سریع یا ضربان قلب شدید، ناتوانی در نوشیدن آب و یا استفراغ مکرر با اورژانس تماس بگیرید.
گرمازدگی موضوعی حساس در فصول گرم سال است که سالمندان، کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی، کلیوی، دیابتی و یا دارای فشار خون، افرادی که دارویهای خاص مصرف میکنند، کارگران در فضای باز و ورزشکاران افرادی هستند که بیشتر در خطر این مسئله هستند.
شناخت بهموقع علائم و اقدام سریع برای درمان، نقش مهمی در پیشگیری از آسیبهای جدی ناشی از گرما زدگی دارد.